دانلود تصنیف زیبا ، شرح آواز ،آموزش آواز اصیل و سنتی
سلام

امروز آهنگ اندک اندک از شهرام ناظری را براتون گذاشتم آهنگ خیلی قشنگیه.  

اینم متنشه:
اندک اندک ، اندک اندک ، جمع مستان می رسند

اندک اندک ، اندک اندک ، می پرستان می رسند

اندک اندک جمع مستان می رسند

اندک اندک می پرستان می رسند

دل نوازان ، ناز نازان در رهند

گل عذاران از گلستان می رسند

اندک اندک زین جهان هست و نیست

نیستان رفتند و هستان می رسند

دل نوازان ، ناز نازان در رهند

گل عذاران از گلستان می رسند

سر خمش کردم که آمد خالق ، ای

نک بتان با آب دستان می رسند

دانلود کنید


نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 26 آبان1389 توسط ابوالفضل ریاحی

سلام

چند روز پیش به طور تصادفی تونستم یکی از آوازهای بزمی و قدیمی استاد شجریان را بدست بیارم وگوش کنم.

خیلی قشنگه،استاد این آواز را در  بیات اصفهان با سه اکتاو اجرا کرده،دو بیت بیشتر نیست ولی ببینید با همین دو بیت استاد چه کرده. حتما"دانلود کنید واقعا" شنیدنی است

شب رحلت هم از بستر روم در قصر حورالعین

 

 

 

 

اگر در وقت جان دادن تو باشی شمع بالینم

حدیث  آرزومندی  که  در  این نامه  ثبت  افتاد

 

 

 

همانا بی ‌غلط باشد که  حافظ  داد  تلقینم

 
دانلود کنید
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 19 آبان1389 توسط ابوالفضل ریاحی
سلام

امشب داشتم  اشعار و حکایات سعدی را می خوندم به شعر بسیار زیبایی برخوردم به طوریکه واقعا"یک احساس خاصی بهم دست داد.که اگر کسی به معنی اون توجه کنه به زیبایی و ظرافت و محتوای غنی اون پی می بره.این چند بیت اول در رابطه با پروانه ایست که به عشق معشوق خود یعنی شمع به درون آتش شمع می رود و می سوزد:

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیآموز    کان سوخته را جان شد وآواز نیآمد

این مدعیان در طلبش بی خبرانند     کان را که خبر شد خبری باز نیابد

ودر ادامه:

گر کسی وصف او زمن پرسد              بیدل از بی نشان چه گوید باز

عاشقان کشتگان معشوقند                بر   نیاید  ز  کشتگان  آواز

و در حکایتی دیگر سعدی می گوید:

دوش مرغی به صبح می نالید    عقل وصبرم ببرد و طاقت و هوش

یکی   از  دوستان   مخلص   را     مگر آواز  من  رسید  به  گوش 

 گفت   باور   نداشتم  که تو را       بانگ مرغی چنین کند مدهوش

  گفتم این شرط آدمیت نیست        مرغ تسبیح گوی و من خاموش 

و در ادامه می گه که نه تنها مرغها بلکه حتی خار ها و همه چیز به زبان خودشون با خدای خود حرف می زنند:

آفرینش همه تنبیه خداوند دل است               دل ندارد  که ندارد به خداوند اقرار

این همه نقش عجب بر در دیوار وجود             هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار

      بلبلان وقت گل آمد که بنالند از شوق             نه کم از بلبل مستی تو بنال ای هشیار


نوشته شده در تاريخ پنجشنبه 13 آبان1389 توسط ابوالفضل ریاحی
 


آواز  خوش  ازکام و دهان  و لب شیرین         ور نغمه کند ور نکند دل  بفریبد

گرنغمه ی عشاق و حجاز است وسپاهان      از حنجره ی مطرب مکروه نزیبد



کسانی هستند که صدای بسیار خوبی دارند،حتی اگر کلاس هم نرفته باشند زیبا می خوانند،ولی بعد از چند لحظه آن صدا یکنواخت،تصنعی وخسته کننده می شود.
 مولفه های دیگری هم وجود دارد که بر آواز تاثیر بسیار زیادی دارند که اگر یک آواز خوان بتواند به این مولفه ها آگاهی پیدا کند تاثیر آواز او صد چندان می شود.به قول  یکی از اساتید صدای خوب داشتن سی درصد کار است،هفتاد درصد مابقی دانندگی و علم آواز است.
 ویژگی های آواز موثر:
 _انتخاب شعر

_تلفیق شعر وموسیقی

 _ابداع و خلق و تنوع ملودی

_جمله بندی و همسازی

 _خلاقیت
 
 در رابطه با انتخاب شعر وتلفیق شعر موسیقی قبلا"توضیحاتی داده بودم ولی در رابطه با:

 ابداع و خلق و تنوع ملودی:
هر قطعه شعری از نظر فنی،وزن و بافت درونی دارای ارزشهای متفاوتی است که خواننده باید با انتخاب بهترین و روانترین ملودی بر روی شعر،اثر آن را بالا ببرد.به کار گیری کلمات اضافی سلیقه ای به وسیله خواننده احتیاج به نکته سنجی ویژه دارد بدین صورت که مثلا"در شعری اگر مخاطب خداوند است و در قالب کلمه ی "دوست"در شعر متجلی شده است،طبیعتا" خواننده ی زبده و آگاه کلمات "ای دوست"،ای حبیب و.... را در قالبها ولغات دیگری هم چون،محبوب من و دلارام من استفاده نموده و خواهد آورد.با دانستن چنین نکاتی،واقعا"خیلی بی ربط است جایی که صحبت از دوست می شود کلمات اضافی،همچون بی مروت آورده شود و بالعکس....
جمله بندی و همسازی:
برای اینکه آواز استحکام خود را داشته باشد،در درجه اول خواننده باید در رابطه با شعر،جمله ی کامل را ادا کند،چرا که رعایت تمام قوانین جمله بندی دستور زبان در اینجا لازم الاجراست.طریقه سوالی کردن جمله موسیقی در رابطه با سوالی بودن شعربایستی به صورت خیزانی خوانده شود.یا استفاده از سکوتهای لازم و مناسب در بین جملات ورعایت اندازه ی طبیعی آنها زیبایی خاصی را به جمله بندی آوازی می دهد.
خلاقیت:
به وجود آوردن و خلق کردن ملودیها ونغمات(بر اساس گوشه های ردیف سنتی)یکی دیگر از ويژگیهایی است که خواننده برای به وجود آوردن آواز موثر باید داشته باشد.بدین صورت که هیچگاه یک گوشه را با ملودی های مکرر ومثل هم تحویل ندهد و اجرا ننماید وبلکه با اتکا به ملودی ثبت شده ی گوشه و آوازمورد  نظر ملودی و حالات جدید  خلق نماید.
برگرفته از کتاب راه ورسم منزلهاتالیف اعظمی کیا

نوشته شده در تاريخ شنبه 1 آبان1389 توسط ابوالفضل ریاحی